Ken je dat? Je hebt een prachtige site met duidelijke, maar verouderde informatie. Je update(s) op je social media kanalen ‘vertellen’ jouw verhaal onvoldoende naar voren en creëert slechts volgers en geen actieve fans. Hoe blijft je content levend en actueel? En hoe houd je overzicht op je content? Een hulpmiddel: gebruik een content kalender ter ondersteuning van je online marketing strategie.
Waarom zou je een contentkalender gebruiken?
Om maar eens een paar punten te noemen:
- Je krijgt goed zicht op de benodigde content productie en voorraad
- Je bouwt consistent aan een relatie met je doelgroep(en)
- Geen last minute stress: deadlines zijn lang van te voren helder
- Effectieve manier om cross mediaal overzicht te houden
- Het ondersteunt je creatieve proces
- Meer afwisseling en hogere relevantie van je content
Met een contentkalender kom je dichterbij het publiceren van content op het juiste moment, op de juiste plek en voor de juiste doelgroep. Het dwingt je om na te denken over de kwaliteit van je content. Maar ook over wat er de komende tijd speelt in jouw organisatie. Of bij de doelgroep.
Hoe ziet een contentkalender eruit?
Contentkalenders zijn er in verschillende vormen en maten. Je kunt zelf een contentkalender maken (in Excel of Google Calendar), of je maakt een account aan bij een van de beschikbare tools.
Verwerk de planning van al je kanalen (bijvoorbeeld website, intranet en social media accounts) in je contentkalender.
Zo maak je voor jezelf de samenhang tussen alle online uitingen duidelijk. Bovendien kun je zo ook crossmediale verbindingen leggen.
Van online strategie naar dagelijkse praktijk
Ik werk met een eigen Excel basisdocument dat ik per opdrachtgever kan aanpassen. Een aantal tabbladen als basis: jaaroverzicht, contentvoorraad en #strategie.
Tool om mee vooruit te werken in actie te komen en voor contact en informatie richting mijn opdrachtgever.
Als ik je blij kan maken met dit basisdocument, hoor ik het graag.