Facebook & hashtags

Leestijd: 2 minuten

Op Facebook kun je wel hashtags gebruiken…maar beperkt. Ook voor dit social media platform geldt dat hashtags klikbare links maken van onderwerpen en zinsdelen in je berichten op je persoonlijke tijdlijn of pagina. Je kunt er dus ook op zoeken. 

Mijn ervaring is dat het gebruik ervan niet direct terug te zien is in je statistieken en resultaten. Alhoewel Facebook en Instagram vaak in één adem worden genoemd, zijn het toch echt twee aparte platformen. Zeker als het gaat om het inzetten van hashtags. 

Gebruik ze, maar spaarzaam

Gebruik heel gericht 1 tot maximaal 3 hashtags. Vooral om belangrijke en vooral relevante woorden in de copy van je update extra te benadrukken.

Pas je doorgeplaatste berichten aan

Als je jouw berichten doorplaatst op Facebook vanaf andere platformen zoals Instagram, wijzig deze update dan direct. Zeker als je tot 30 hashtags hebt gebruik. Het zal ten koste van je resultaten gaan. Té veel hashtags op Facebook vermindert bereik en interactie. 

Een doorgeplaatst bericht van Instagram naar Facebook zal overigens ook gecontroleerd moeten worden op tags. Tags die je verwerkt in het oorspronkelijke bericht werken meest niet op Facebook.

Andere weetjes

  • Zakelijke pagina’s zijn altijd openbaar dus die hashtags zijn zichtbaar. Dat geldt niet voor Groepen en persoonlijke profielen. Daar is de zichtbaarheid van hashtags afhankelijk van de instellingen.
  • In een Facebook groep kunnen hashtags handig zijn voor de beheerder om gesprekken te filteren. Als mensen een vraag hebben en deze taggen met #vraag of #help dan kun je deze eruit filteren.
  • De veranderingen op alle social media platformen gaan vaak zo snel dat het aan te raden is om te blijven testen. Met het wel/niet gebruiken van hashtags, met aantallen en type hastags op Facebook. Kijk steeds naar je statistieken voor het effect.

Tot slot nog wat algemene hashtag tips die ik al in mijn vorige blogs in deze serie noemde:

  • Een hashtag wordt geschreven als één woord zonder spaties.
  • Je kunt nummers toevoegen aan een hashtag, maar geen leestekens en speciale tekens (zoals $ en %).

Tot zover weer, tot het volgende deel in deze blogserie over het gebruik van hashtags bij LinkedInTwitter en Pinterest.

Liefs,

FieOnline - Fiona van Kruining

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *