Deel twee in de serie over hashtags. Ik sla de facts & figures over gebruikers wereldwijd en in Nederland over. Deze getallen liegen er niet om en daarover kun je voldoende in andere blogs lezen. Een blog vol tips en de praktische aspecten van hashtaggebruik op Instagram 😉.
Goed gebruik van hashtags kan leiden tot meer bereik, meer interactie en daarmee meer (nieuwe) volgers. Alles draait om zoeken en gezocht worden, en natuurlijk nog belangrijker om: gevonden en gezien te worden. Het algoritme, ‘de zoekmachine’ van Instagram sorteert en prioriteert hashtags en op bepaalt op die manier wat de gebruiker te zien krijgt.
Hashtags in je feed
Je kunt maximaal 30 hastags plaatsten bij een post. Die hoef je niet állemaal te gebruiken…
- Hou bij het invoegen van hastags in je update rekening met de leesbaarheid van je tekst die toevoegt aan je beeld of video. Ze hebben een functioneel doel hebben, maar kunnen ook een verhaal ‘vertellen’.
- Plaats ze bijvoorbeeld een paar regels onder je tekst. Of direct na publicatie in je opmerkingen.
De eerste vijf hashtags die je gebruikt worden meegenomen in het algoritme, deze vijf zijn dus erg belangrijk. Alle andere hashtags die je daarna gebruikt zijn alleen van nut als ze relevant zijn voor de post. Te veel hashtags dan nodig zou je spam kunnen noemen, bovendien kun je jezelf uitsluiten van de zoekresultaten. Je foto of video wordt dan juist niet gevonden via hashtags.
Zorg er dus voor dat de eerste vijf hashtags perfect zijn! Hieronder een voorbeeld van hoe deze blogpost getagd zou kunnen worden:
Wel doen
#Socialmedia #socialmediatips #Instagram #Instagramstories #Blogpost #Instagramtips #socialmedianieuws #leestip #wednesdaywisdom
Niet doen
#Blogje #Nieuw #Tips #Leesmijnblog #Nieuws #Socialmedia #socialmediatips #Instagram #Facebook #blogpost #eindelijkklaar #ikhadeveninspiratie #TGIF #happy #eindelijkklaar #ikhadeveninspiratie
Zie je het verschil? De laatste zijn wel heel gezellig en informeel maar die gezellige hashtags gaan je geen views opleveren. Nu is er niets mis mee om hashtags te gebruiken als een ‘mood’ (#TGIF #fijnweekend etc.) maar zorg ervoor dat deze niet bij de eerste vijf staan.
Hashtags in je Stories
Voor Instagram stories geldt eigenlijk bijna hetzelfde als voor je feed, met het verschil dat je in stories de beste resultaten behaald met 1 tot 3 hashtags. Ook hier is relevantie weer van belang. Soms vertelt ‘less is more’ meer verhaal. En dan zijn er in stories nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
- Gebruik bij voorkeur 1 hashtag door middel van de hashtag-sticker.
- De andere hashtags kunnen als gewone tekst, maar moeten onderstreept zijn (dus elke apart tikken) en mogen niet verborgen in de story zijn. Het piepklein maken van de tekst of zo kleuren dat ze niet opvallen zorgt daar dus precies voor: ze zullen nooit opvallen in de zoekresultaten.
- Het is ook aan te raden om je hashtags zo ‘breed’ mogelijk te houden, voor optimaal zoek- en vind resultaat. In het voorbeeld van deze blogpost zouden de tags zijn: #socialmedia #Instagram #socialmediatips
- Je story krijgt nog meer bereik als je een ander account tagt – een zgn. mention. Bijkomend voordeel is dat de kans is heel groot dat het getagde account jouw story ook weer deelt J!
- Tag een zo specifiek mogelijke locatie. Denk aan: “RAI Amsterdam” in plaats van “Amsterdam”.
Soorten hashtags
1.Generiek
Aan de ene kant wil je een zo groot mogelijk publiek bereiken met hashtags op Instagram. Met populaire hashtags als #instagood, #healthylife en #photooftheday wordt wereldwijd flink gespamd. Pluspunt is dat deze hashtags bekend zijn onder Instagram gebruikers. Minpunt is dat sommige erg generiek zijn en weinig zeggen over de inhoud van de foto. Nog een minpunt is dat jouw post al snel wegvalt tussen de honderden miljoenen andere berichten met dezelfde hashtag.
2.Niche
Met een niche hashtag valt jouw bericht meer op omdat er minder berichten per dag met dezelfde hashtag worden geplaatst. Daarnaast kun je de hashtag goed afstemmen op de inhoud van jouw foto, daarmee creëer je de juiste inhoudelijke context en vergroot je de kans dat de juiste doelgroep deze foto vindt.
3.Uniek
Je kunt heel goed een hashtag voor jouw merk, product of campagne aanmaken. Gekoppeld aan deze hashtag kun je een actie bedenken om betrokkenheid te stimuleren en bekendheid creëren door anderen te vragen foto’s en video’s te plaatsen met deze eigen hashtag. Handig is wel om vooraf te onderzoeken of de door jou verzonnen hashtag niet al in gebruik is.
Onderzoek!
Wil je relevante hashtags ontdekken voor jouw bericht? Ga dan op onderzoek uit. De simpelste manier is om in de Instagram zoekfunctie op ‘tags’ te klikken en vervolgens een hashtag in te typen. Je krijgt dan ook gerelateerde hashtags te zien en de mate waarin ze gebruikt worden. Natuurlijk kun je ook met externe tools werken. Die tools zijn er in overvloed, maar veelal gericht op hastags in het Engels. Ik maak wel gebruik van Tagsfinder en Keywordtool.io die beiden de optie bieden ook in het Nederlands te (onder)zoeken. Zeker de moeite waard om eens te proberen.
Nederlands of Engels?
De meest populaire hashtags zijn Engelstalig. In Nederland zoeken gebruikers ook in hun eigen taal. Als je in Nederland bent en werkt en Nederlandse doelstellingen hebt, gebruik dan gewoon Nederlandse hashtags. Wil je een breder, internationaler publiek dan kun je erover nadenken om ook Engelse hashtags te gebruiken. Je zult wel begrijpen dat de concurrentie in het Engelse hashtag-landschap veel groter is.
Ik durf te veronderstellen dat voor Nederlandse woorden en zeker de niche termen, nog kansen liggen op Instagram.
Gluren bij de buren
Kijk ook eens bij vergelijkbare organisaties. Welke hashtags gebruiken zij en krijgen zij er veel engagement voor terug? Welke hashtags lijken te werken? Of juist kiezen dezelfde hashtags niet te gebruiken omdat je niet in dezelfde vijver wilt vissen.
Jouw hashtags verzameld
Als je vaak dezelfde hashtags voor je berichten gebruikt, kun je ze in je notities opslaan om tijd te besparen. Ik groepeer mijn hashtag notities op thema om te voorkomen dat een opgeslagen lijstje niet relevant is voor de betreffende update. Lekker praktisch: voordat je je bericht invoert de nodige kopiëren en plakken.
Ik hoop je met deze blog wijzer te hebben gemaakt over het hashtaggebruik op Instagram óf dat ik je heb geholpen in te zien dat je eigenlijk al ontzettend goed bezig bent!
Stay tuned voor vervolgblogs over het gebruik van hashtags op LinkedIn, Facebook, Twitter en Pinterest.
Liefs,