Op LinkedIn worden hashtags steeds belangrijker. Ze dienen vooral om te naar boven te komen bij zoekacties op relevante onderwerpen.
Het kán je niet zijn ontgaan dat ook op dit platform steeds vaker hastags worden ingezet en voorkomen in berichten en artikelen. In het algemeeen is het aan te bevelen om je eigen onderzoek te doen naar ‘trending hashtags’ of veelgebruikte hastags voordat je update of artikel publiceert.
Ik vervolg nu – zoals beloofd – lekker praktisch, mijn ‘hoe dan?’ tips.
Gebruik # met mate
Doseren. Het gebruik van hashtags op LinkedIn kán schreeuwerig en onprofessioneel overkomen. Juist dit platform vraagt om een verhaal, en te veel herrie druist in tegen de behoefte van storytelling.
Plaats je hashtag daarom:
- aan het begin om kort aan te duiden waar je bericht over gaat en/of
- na de beschrijving bij een post een witregel, met daaronder 3 tot 5 of 2 tot 4 (aanvullende) hashtags. Zo blijven de berichten overzichtelijk.
Kies zorgvuldig en bewust
LinkedIn stimuleert het gebruik van hashtags door jou de mogelijkheid te geven je favoriete hashtags te pinnen onder ‘gevolgde hashtags’. Als je dat doet, krijg jij voor jou interessante content te zien. En andersom werkt dat dus ook. Als mensen geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld social media, dan krijgen zij onze content te zien. Ook als ze jou of jouw pagina niet volgen. En zo krikken wij ons bereik steeds meer op. Need I say more?
- Ga op je LinkedIn homepage (klik op het LinkedIn-logo) en klik onderin de linker kolom op ‘meer ontdekken’ onder ‘gevolgde hashtags’. Zoek tussen de hashtags naar relevante en interessante hashtags voor jouw update. Let daarbij ook op de taal…
- Kies de hashtags in de taal waarin jij je berichten schrijft met veel volgers.
- Het kán ook lonen om een specifiekere hashtag te kiezen met minder volgers.
Let op met hashtag-acroniemen
Ik zie steeds vaker hashtag-letterwoorden voorbij komen. Gebruik geen hashtag-acroniemen, zoals #TWF (That Feeling When), als je niet 100 procent zeker bent dat iedereen de betekenis hiervan kent. Dat brengt me bij mijn laatste tips die goed zijn voor alle social media kanalen.
Platform overstijgende tip tot slot
Bekijk je resultaten, noteer jouw favorieten en leg een lijstje aan van nuttige hashtags voor jouw bedrijf.
Maak eens gebruik van LinkedIn Analytics om vast te stellen welke updates jou het meest succes hebben opgeleverd. Welke hashtags heb je hierbij geplaatst of welke hashtags zouden hier goed bij passen? Sterke hashtags blijven ook in de toekomst voor je werken en kunnen dus zeker nog eens worden gebruikt.
Je hebt in mijn volgende blog van deze serie nog wat #hastagtips voor de andere social media kanalen tegoed! Next up: Twitter en Pinterest.
Andere blogs gemist? Algemene informatie en #tips en specifieke tips voor Instagram en Facebook kun je ook nog nalezen…😉.