Orde in de (online) marketingchaos

Leestijd: 3 minuten

Je kunt soms het gevoel hebben dat je marketing een grote chaos is. Je doet maar wat. Maar voor wie precies en waarom dat weet je niet. Je worstelt met regelmaat en je weet ook niet goed hoe je een campagne verder uitbouwt of afrondt.

Marketingland is heel erg groot. Er is van alles in te vinden, van alles in te doen en heel veel in te leren. Word jij soms ook een beetje gek van alle mogelijkheden, al die statistieken en alles wat er zogenaamd ‘moet’? Niet alleen zijn er heel veel social media kanalen om in te zetten voor je marketing en branding, je hebt ook nog eens tig manieren om jouw bedrijf, product of dienst in de picture te zetten. Denk aan campagnes, blogs, fotografie, leuke acties, promofilms, kortingen etcetara.
Zie jij soms door de bomen het bos niet meer?

# 1: Branding

Laten we beginnen bij het begin. Of je nu zzp’er bent of een (middel)groot bedrijf hebt, je krijgt hoe dan ook te maken met marketing. En dan hebben we het over twee onderdelen: je doorlopende naamsbekendheid en je campagnes. Die naamsbekendheid kun je ook branding noemen. Het gaat over je merk en welke associaties jouw merk/bedrijf oproept. Heb je daar wel eens goed over nagedacht?

Neem eens een hele dag (of twee) om na te denken over hoe je de branding van jouw bedrijf vorm wilde geven of check of je dit nog trouw doet en schrijf eens wat dingen op. Je zult zien dat je daarna veel meer focus hebt in de berichten naar buiten toe. Zowel in vormgeving en beeld als in de inhoud!
Wat zijn je visie en je missie? Waarin onderscheid jij je van je concurrenten? Welke associaties wil je dat jouw merk bij je doelgroep oproept? Welke stijl van foto’s passen bij je merk? Welke kleuren passen bij je merk? Welke lettertypes passen bij je merk? Welke stijl van tekstschrijven passen bij je merk (en bij jou)?

# 2: Check!

Het antwoord op deze vragen kun je bundelen in een huisstijl. In alles wat je aan de voorkant van je bedrijf doet, hou je die huisstijl aan. Ook voor je campagnes kun je deze huisstijl erbij pakken. Als een soort checklist ga je de onderwerpen bij langs: kloppen de kleuren, klopt de stijl, passen de beelden en roep je de juiste associaties op? Wen jezelf aan om heel gestructureerd een bepaalde periode alles wat je doet te checken. Pas na een poosje heb je zoveel feeling met je eigen stijl dat je het ook zonder checklist kunt.

# 3: Structuur

Vervolgens kun je heel concreet aan de slag om je content te structureren. Met name als het gaat om de doorlopende naamsbekendheid is het goed om na te denken over wat je steeds hetzelfde kunt doen. Bedenk bijvoorbeeld vaste rubriekjes voor op je sociale kanalen. Wat dacht je van een tip van de week, een blog, een inspirerende quote of een leuke foto of cartoon? Hou hierbij ook de huisstijl weer lekker strak aan, zodat alles met elkaar klopt.

# 4: Plannen

Het grote voordeel van het maken van vaste rubrieken is dat je er maanden mee vooruit kunt plannen. Dat doe je door kalenders te maken.

Want als je echt gefocust wilt zijn, dan maak je een marketingkalender. Daarin kijk je per week of per maand wat je aan marketing gaat doen. Je doorlopende branding is daar natuurlijk een onderdeel van, maar je vult in deze kalender ook je campagnes in. Wanneer heb je evenementen, sales of nieuw aanbod? Zet het in de kalender en zorg dat je ruim op tijd begint met de bijbehorende campagne. Vergeet ook niet de vakanties en feestdagen in deze kalender te zetten, zodat je daarop in kunt spelen.

In een marketingkalender beschrijf je precies wat je per kanaal online zet, wat het doel van dat bericht is, voor wie je het bericht schrijft en welke call to actions je gebruikt.
Als je zo’n uitgebreid overzicht hebt gemaakt, dan ga je de inhoud van je berichten helemaal uitwerken een content kalender. Daarin beschrijf je per week wat je op iedere dag aan content online zet.

Met een kalender werk je heel makkelijk vooruit. Maak voor elke rubriek meteen tien onderdelen, die je inplant op je social media. Dat zorgt er aan de ene kant voor dat je gestructureerd bent en één stijl hanteert, aan de andere kant is het ook gewoon super makkelijk voor jezelf. Kun jij je lekker focussen op andere dingen.

Laat het me gerust weten als FieOnline iets voor je kan betekenen om orde in de (online) marketing chaos te scheppen.